بررسی و تحلیل رنگ در فرش دوره صفویه و رنگ سنجی فام های آن دوره
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده حمیدرضا کاشانی
- استاد راهنما مهدی سوهانگیر محمد تقی آشوری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
رنگ ها به دنیا زیبایی خاص بخشیده و فرش دنیای زیبایی از رنگ هاست. نخستین تفسیر ذهن از تصویر هر جسم نشأت گرفته از رنگ آن جسم است و زیبایی طرح ها و نقوش در فرش با زبان رنگ ها به تصویر کشیده می شود. در سیر تاریخی هنر-صنعت فرش، عصر صفویه شاهد شکوفایی و کمال این هنرنمایی بوده است و آثار متعدد به یادگار مانده از آن دوران گواه این مدعاست. از اینرو در مطالعه اخیر، رویکرد تحقیق با تکیه بر بررسی فام های استفاده شده در آن دوران تدوین، و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و نمونه ها سعی گردیده تا از کاربردی ترین روش های نوین دستگاهی استفاده گردد. در مطالعه حاضر، ابتدا مجموعه ای از فرش های تاریخی دوران صفویه که در موزه های کشور ایران در دسترس بوده اند مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با توجه به فراوانی استفاده از فام های مختلف در این تحقیق، یکی از پرمصرف ترین فام ها تجزیه و تحلیل شده است. هرچند که به دلیل محدودیت دسترسی به نمونه های متعدد، مطالعه اخیر نمی تواند مبنای تعمیم یافته ای از یافته ها را در اختیار قرار دهند، لیکن رویکرد تحقیقی در مطالعه اخیر می تواند مبنای مطالعات آتی را فراهم نماید. در بررسی نمونه های دریافتی یک نمونه ازفام قرمز یک فرش دوره صفویه از موزه فرش ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.بررسی ها نشان داد که نمونه مورد مطالعه حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از انواع ناخالصی های فلزی است که توانسته فام اولیه را چندین برابر حد رواداری تغییر دهد. در شناسایی نوع رنگینه از طیف سنجی مادون قرمز و در شناسایی عناصر فلزی روش آنالیز عنصری مورد استفاده قرار گرفته است. میزان حساسیت رنگیـنه نسبت به عنـاصر فلزی مشاهده شده با استفاده از سیستم cie-lab اندازه گیری شده است. مطالعه اخیر می کوشد تا با استفاده از مقادیر هر چند کوچک ، اطلاعات دقیق تری از مواد اولیه و نیز فام اولیه نمونه ارائه شده و محدوده تغییرات فام آنرا تحت تأثیر عناصر فلزی مختلف مشخص نماید. بدیهی است تعدد نمونه ها و مطالعات مشابه خواهد توانست تصویر دقیق تری از کلیه فام های مصرفی در فرش های دوران صفویه ارائه کند. کلید واژه های تحقیق : فرش صفویه ، فام ، رنگ سنجی ، cie- lab, ft-ir , icp
منابع مشابه
بررسی تطبیقی الگوی طراحی فرش های طرح باغی و باغ های ایرانی دوره صفویه و قاجاریه
In Islamic culture, "garden" is a manifestation of heaven in appearance, So the carpet and garden are the mirrors of heaven. In this research, the design patterns of Iranian garden and garden carpets in Safavid and Qajar period are identified and compared with each other. The goal of this research is to investigate the interactions of form, geometry and patterns of design in gar...
متن کاملمطالعه رنگ- فرم فرش های دوره قاجار
هدف از ارائه این پژوهش تحقیقی شناخت جایگاه فرش در فرهنگ و هنر ایرانی است و شناخت عوامل تغییر دهنده جایگاه فرش در فرهنگ و هنر ایران و جهان همچنین شناخت و مطالعه سیر تاریخی و فرهنگی و اقتصادی در این زمینه که به آن پرداخته شده تا اطلاعات و آگاهی های لازم در این زمینه را بدست دهد. تحقیق حاضر تحت عنوان مطالعه رنگ- فرم در فرش های دوره قاجار در پنج فصل مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته که به اختصار عنوان...
رنگ و رنگرزی در فرش کاشان
حضور رنگ در زندگی بشر، بیش از هر چیز برآمده از نوع نیاز روحی اوست. رنگها در زندگی معنوی و عاطفی انسانها تأثیراتی انکا ر ناپذیر دارند. همچنین رنگها عاملی برای اندیشیدن مخاطب خود به منظور علتیابی آنهاست. هر رنگ ممکن است تأثیر فرحبخش یا غمناکی بر روان بیننده خود بگذارد. رنگ در فرش هم دارای اهمیت خاصی است؛ اولین چیزی است که توجه بیننده را به خود جلب میکند، تلفیق و هماهنگی یا تضاد بین رنگهاست که این...
متن کاملتبیین جامعه شناختی علل تحول فرش ایرانی در دوره صفویه
هنگام مطالعه فرش ایرانی از پیدایش فرش پازیریک تاکنون، به گواه دادههای تاریخی و تخصصی بیشمار، یک دوره زمانی مشخص در تاریخ ایران وجود دارد که تحول فرش ایرانی را در تمامی ابعاد ( شیوه تولید، میزان تولید، نقش مایهها، طرحها و غیره) در پی داشته است. اگر فرش ایرانی را به مثابه یک نشانه در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ارتباط میان امر نمادین با امر اجتماعی، این سوال ایجاد میشود که اگر این نشانه (فرش...
متن کاملتأثیر حکمت هنر اسلامی بر رنگ و نقش فرش ایرانی (دوره صفویه)
فرش ایران یکی از درخشان ترین جلوه گاه های تمدن و فرهنگ ایرانی است، این هنر صناعی درایرانِ پس از اسلام و دوره صفویه با توجه به نمونه های بر جای مانده از فرش این دوره درکاربرد نقوش و هم چنین رنگ بندی به تکامل می رسد. عوامل گوناگون تاریخی،فرهنگی،هنری و سیاسی در این تکامل موثر شناخته شده اند، با توجه به قدرت شیعه و تصوف در این دوره تاریخی، یکی از این عوامل احتمالی می تواند تأثیر اندیشه های عرفان و ح...
نقش رنگ در پیکرک های انسانی دوره ی نوسنگی
پیشینه ی کاربرد رنگ در مجسمه سازی قدمتی بس طولانی دارد. از نخستین تندیس های الهه های مزین به سنگ های قیمتی و رنگین و نقوش درون غارها با رنگ های طبیعی تا مجسمه های معاصر. پیکرک های مادینه و غالبآ در حالت نشسته، بیشترین پیکرک های دوره ی نوسنگی را تشکیل می دهند که در مواردی نه چندان زیاد به صورت رنگی دیده شده اند. در ایران این پیکرک های رنگی بیشتر در مناطقی چون تپه ی حاجی فیروز، یانیک تپه و شهر سو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023